Tesla vetélytársak I. (Kína): Nio, Xpeng, Byd, Li
Az oldalon található részletes Tesla befektetés bejegyzésünkben a technológia, az EV adopció várható menetrendje, az önvezetés kihívásai mellett beszámolunk a konkurens gyártók egy részéről is.
A dolgok jelenlegi állása szerint mi nem számítunk rá, hogy a következő 8-10 évben bárki meg tudja szorongatni a Teslát, ennek ellenére érdemes részletesebben is megvizsgálnunk a vetélytársakat, hátha találunk hosszú távú befektetésre érdemes jelölteket. Az évi 90-100 millió darabos piacon bőven marad hely nekik is a növekedésre.
Három csoportra oszthatjuk fel a tisztán elektromos autók gyártóit:
- Kínai régebbi és új EV gyártók: Nio, Xpeng, Byd, Li és társaik
- Hagyományos autógyártók (VW csoport és a németek, Ford és az amerikaiak, Dél-Korea, stb.)
- EV startupok: Rivian, Lucid, Arrival
Ezúttal nézzük a legnagyobb kínai gyártókat!
Gyártási számok
A gyártás legnehezebb része a skálázás, évi néhány ezer jármű összerakásánál és vásárlókhoz juttatásánál nagyságrendekkel nehezebb az évi több százezer vagy milliós darabszámot tartani. Hasonlítsuk hát össze a legnagyobb kínai EV gyártók kapacitását és a növekedés ütemét a Tesláéval!
2022-ben minden kínai gyártó csökkentett kapacitással futott a járvány miatt teljes lezárásoknak köszönhetően. A Tesla az elosztott gyártása
Tesla:
2022 év teljes gyártás: 1.37 millió, 47% növekedés az előző évhez képest
2021 év teljes gyártás: 936 000 db, 87% növekedés az előző évhez képest.
2020 teljes év gyártás: 509 737 db
Nio
2022 teljes év 122 486 db átadott, 34% növekedés
2021 teljes év: 91 429 db, 109% növekedés
2020 teljes év gyártás: 43 728 db tisztán elektromos
Tesla ebben az évben gyártott közel ennyi autót: 2015
Xpeng
2022 teljes év: 120 757 db, 23% növekedés
2021 teljes év: 98 000+ db
2020 teljes év gyártás: 27 041 db tisztán elektromos
Byd
2022 teljes év: 911 140 db, 184% növekedés
2021 teljes év: 320 810 db
2020 teljes év gyártás: 130 970 db tisztán elektromos
Li
2022 teljes év: 133 246 db, 47% növekedés, még mindig kizárólag hibridek
2021 teljes év: 91 491 db
2020 teljes év gyártás: 32 624 db, tisztán elektromos gyártás saját platformon csak 2022-től indul
Gyártás, technológia, terjeszkedés
Nio
A Nio utcai állomásokon cserélhető akkumulátoraival hívta fel magára először a figyelmet. Mára közel másfél millió battery swapen vannak túl a 200+ csereállomáson szerte Kínában. Kérdés, hogy hosszú távon fenntartható lesz-e ez a szolgáltatás, hiszen az új autóm akksiján nem biztos ki akarnám cseréltetni egy potenciálisan évek óta forgó darabra, még akkor sem, ha néhány perc alatt megvan a művelet.
A Nio egyelőre négy modellt – 3 SUV-t és egy sedant – mutatott be, ezek közül az alábbi képen látható zászlóshajó, az ET7 még nem került tömeggyártási fázisba. Gyönyörű luxusautó lesz, a gyártó állítása szerint akár 1000 km tisztán elektromos hatótávval.
Az európai piacon egyelőre csak Norvégiában vannak jelen, az ES8 nevű óriás SUV 22 millió forint környékén (olcsóbban, mint Kínában) érhető el. Európai terjeszkedés a következő egy évben további öt országban következhet. Új modellek európai bevezetéséről egyelőre nincs hírünk, valószínűleg a gyártás bővülésének függvénye.
Az ES8 70-100 kWh akkumulátorral kapható, a gyártó által reklámozott 400-580 km hatótávval szemben a való világban a legnagyobb akksival közel 400, míg autópályán alig 300 km-t tud megtenni.
Minden Nio rendelkezik egy Nomi nevű AI asszisztenssel a műszerfal tetején, melynek hangutasításokat adhatnak az utasok.
A cég kapitalizációja jelenleg 33,4 mrd dollár, ami a Tesláénak mindössze 3,5%-a, míg a gyártásuk 2021-ben 9%-a volt.
Xpeng
Az Xpengre a Teslától lopott önvezető szoftverrel kapcsolatban figyeltünk fel először. A gyártó hamarosan megkezdi negyedik tisztán elektromos modellje, a nagyméretű és nemzetközi piacra is szánt G9 SUV gyártását a fenti sedan, egy P5 nevű népautó és egy nem túl szép G3 SUV után.
A P5 sedan 8 millió forint körüli ártól kapható Kínában, amivel magasan alámentek a konkurenciának, ráadásul látszólag a minőség, a kabin komfortja és a szoftveres rész is rendben van:
Az Xpeng AI asszisztens helyett az Xpilot nevű önvezető rendszerét igyekszik kidomborítani: A frissen leleplezett autóban Nvidia célhardver található erre a célra, és állításuk szerint jövőre, az első G9-ek szállításakor már lekörözi majd a Tesla FSD-t.
Kínán kívül ők is Norvégiában kezdték el a nyugati terjeszkedést: a P7 már elérhető 17 millió forintnak megfelelő koronától. A következő a G9 lehet 2022 végén.
A cég kapitalizációja jelenleg 24 mrd dollár, ami a Tesláénak mindössze 2%-a, míg a gyártásuk 2021-ben több mint 10%-a volt.
BYD
A BYD még 2021 szeptemberében szállította le az ezredik BYD Tang full EV modellt a norvég piacra, melyet európai hídfőállásnak szánnak. A legnagyobb kínai elektromos autó gyártó a következő években a gyártási kapacitást tekintve akár le is körözheti az amerikaiakat. Akkumulátor technológiában ők is az élen járnak. Az már másik kérdés, hogy jövedelmezőségben is ott lesznek-e.
A norvégiába szállított Tang EV-k forintban közel 21 millióról indulnak, 86,4 kWh akksival, elméletileg 520+ kilométeres városi hatótávval rendelkeznek, és max. 110 kW-tal tölthetők. Autópályán, nagyobb sebességnél a hatékonyságuk jelentősen elmarad ettől.
2023-ban újabb, az európai és amerikai piacra szánt tisztán EV modellekre számíthatunk. Részvényeik amerikai tőzsdén egyelőre nem vehetők.
Li auto
A Li 2022-től tervezi gyártani tisztán elektromos autóit saját fejlesztésű platformjukon. Azért vettük bele őket a felsorolásba, mert 5 éves cég létükre már tőzsdén vannak, hasonló iramban skáláznak, mint a többiek. Kiemelkedően szép a meglévő modelljuk, ráadásul nagyon pozitívak a tesztjei.
A képernyők gyorsak, reszponzívak, a frissítések a Teslához hasonlóan wifin érkeznek, hatótávja 700 km. Ha tudják ezt a minőséget tartani a hamarosan bemutatásra kerülő tisztán elektromos modelleknél is, akkor ők lesznek az egyik favoritunk.
A cég kapitalizációja jelenleg 28 mrd dollár, ami a Tesláénak 2,5%-a, míg a gyártásuk 2021-ben közel 10%-a volt.
Egyéb kínai gyártók
Számos kisebb gyártót (pl. Ora Good Cat) is találunk a piacon, akik a következő években fontosabb szereplőkké léphetnek elő. Amint újabb versenyzők lépnek tőzsdére, frissítjük velük a bejegyzést.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.