Szeptember elején mutatták be a Facebook első okosszemüvegét, az ikonikus Ray-Ban márkával együttműködésben piacra dobott Stories-t.
Nem túl okos okosszemüveg
Az értékejánlat: fotózz, kamerázz és használd a beépített mikrofont-hangszórót közvetlenül a napszemüvegedről. Nincs kijelző, nincs lencsére vagy szembe vetítés, van viszont UV szűrés.
Az elkészült képek és videók egy külön facebookos appba kerülnek, ahol szerkeszteni lehet őket és megosztani a közösségi felületeken. Az általam látott tesztek többnyire pozitívak voltak a kinézettel, kezelhetőséggel és képminőséggel kapcsolatban.
Lehengerlően negatív fogadtatás
A felhasználók egy része azonban más véleményen van: a videók alatt és közösségi felületeken olvasott hozzászólások kb. 90%-a arról szól, hogy
- Facebook *angry*
- “Na persze, megmutatom a Facebooknak még azt is, amit látok…”
- Ha más csinálta volna, mint a Facebook, akkor esetleg
- Vicces, hogy alig vagy nem is drágább egy elektronikával ellátott okosszemüveg, mint egy sima Ray Ban.
- Ez a szemüveg ugyanaz, mint a Snapchat Spectacles, csak 5 évvel később
- Béna, égő, káros a Facebook
Kíváncsiak leszünk az eladásokra, mert egyelőre ez nagyon vastag bukónak néz ki. Zuckerberg a leleplezéskor elmondta, hogy a hordható eszközök, azok közül is a szemüvegek és fejesek (AR/VR) lesznek a következő okosplatform, melyet a telefonok után fogunk használni. Ehhez képest a Stories szemüvegek semmilyen AR funkciót nem hoznak, úgyhogy várakozásaink szerint előbb-utóbb lesz valami komolyabb funkcionalitással bíró Facebook szemüveg/sisak/diadém is a tömegek számára.
A koncepcióba illeszkedő Workrooms VR alkalmazást egy hónapja mutatták be. Ez egy olyan kevert virtuális valóság környezet, ahol ahol zoom és meet helyett virtuális környezetben, de a saját fizikai dolgaink (billentyűzet, képernyő) használatával, és szükség esetén megosztásával lehet például céges megbeszéléseket tartani. A résztvevőknek avatarjai vannak, asztal körül ülnek és a prezentálás a virtuális tárgyaló kivetítőjén vagy a levegőben lebegve történik. Körül lehet nézni és van “tér” körülöttünk, de egyelőre nagyon erőltetettnek tűnik a dolog.
Facebook mint befektetés
A Facebook annak ellenére, hogy a fiatalok körében elbukta a harcot a TikTokkal szemben, egy bevételtermelő szörnyeteg. Az Apple adatvédelmi fókuszú újításai azonban hátrányosan befolyásolják a cég hirdetéseinek célzását azon országokban, ahol a lakosság jelentős része iPhone telefont használ, pl. az USA-ban.
A Facebook közel ezermilliárd dolláros kapitalizációjával a világ egyik legértékesebb vállalata, profilja és az utóbbi években szélsőségesen negatív társadalmi hatása miatt mi nem tervezünk tartani belőle még akkor sem, ha az árfolyam 20+%-os esés után visszaérkezne a vonzó 300$ és 220$ közötti sávba.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.