Tesla befektetés 2024 – Növekedés, trendek, vetélytársak
Egyes befektetők szerint néhány év alatt további ötszöröződni fog az árfolyam, mások szerint a mostani ötödét sem éri a cég. Kinek lesz igaza, és mi támasztja alá az egyik vagy a másik tábor várakozásait? A Tesla Befektetés bejegyzés először 2021 márciusában került publikálásra, azóta negyedévenként frissül.
Frissítés 2024.01.02-án: A bejegyzés első publikálása után három évvel a részvényárfolyam kb. 15% pluszban jár. A cég 2023-ban 262%-kal több autót gyártott, mint 2020-ban.
Tartalomjegyzék
Ark Invest célárak 2026-ra (950-2000$)
Megállíthatatlan elektromobilitás? Európai és hazai eladások
Konkurencia – Kína, Hagyományos gyártók, EV startupok
Safety Score és a Tesla Insurance potenciálja
Friss negyedéves Tesla értékesítési számok 2021 Q1-től
Tesla Semi – A “lehetetlen” teherautó
Még azok, akik csak most ismerkednek a részvénypiaccal is biztosan hallottak a Tesláról és Elon Muskról. Mind az elektromos autókat (és napelemeket, akkumulátorokat, töltőket) gyártó cégről, mind vezetőjéről megvan a véleménye az embereknek, ami befolyásolja azt is, hogy a cég részvényét túlértékeltnek ítélik-e meg, vagy sem.
A futuretrends.hu elfogult, a $TSLA az egyik legnagyobb pozíciónk, és arra számítunk, hogy 4-5 év múlva nagyon máshogy fog kinézni a járműpiac az USA-ban, Európában és Kínában, mint ma: addigra az értékesítések nagyobb részét elektromos autók fogják adni. Elfogultságunk ellenére igyekszünk objektíven bemutatni az elemzők és a cég várakozásait a következő évekre.
Az Ark Invest szerint 2026-ban 950-6000$ lesz egyetlen Tesla részvény
Elég nagy port kavart az általunk követett twitteres és youtubos személyiségek körében az Ark 3000$-os részvényenkénti célára 2021 elején (még a legutóbbi 1->3 stock split előtt), amikor 1500-4000$-os (500-1333$ az új részvényszámmal számolva) célárat jósoltak 2025-re. 2022 áprilisában a frissített számok ugyan már 2026-ról szóltak, de lényegesen magasabb bear-bull case-szel. A részletes lebontás, és hogy hogyan jutottak a jelentősen eltérő szélsőértékekig, itt olvasható.
Érdemes kiemelni egy táblázatot a bull és a bear case kifejtésével:
Gyártási matek
Értékesített autók tekintében, ha sikerül a lehetetlenül erős évi átlag 100%-os növekedést tartani, akkor a 2025-ös évben 16 millió autó gördül majd ki összesen a Tesla gyáraiból. Az egész világon 2019-ben összesen 92 millió darab autót gyártottak (VW csoport és Toyota is 10+ millióval), tehát a Teslának 4 év múlva a globális termelés 15-17 százalékát kellene egyedül hoznia.
Az utóbbi években sikerült az 50%-ot bőven meghaladni. Negyedévenkénti gyártási számok 2021 első negyedévtől kezdve itt.
Ha minden gyártó egyszerre próbál akkumulátorokat gyártani és a hozzájuk szükséges alapanyagokat felvásárolni, vajon lesz elég nyersanyag? Vajon mennyire drágulnak az alapanyagok menet közben és hogyan befolyásolja ez majd a keresletet?
Átlagár és árrés
A második sorban látható árak azért csökkennek a 2021-es állapothoz képest, mert arra számítanak, hogy a verseny növekedése, az ellátási láncok helyreállása és cég egyre nagyobb gyártási volumene lefelé nyomhatja az árakat. A másik tényező az “25 000$” autó lehet. Erről az olcsó Tesláról írunk egy külön bejegyzést, mert ez lesz majd a mestertervükön a pont, a hab, a cseresznye. 2021-ben nem leplezték le a népautót, 2022 áprilisában, a Giga Texas átadásán említett Musk egy új, önjáró modellt, valószínűleg ez lesz majd a tömegautó – egyszer.
HA sikerül a nagy skálázás, az ARK autónként 34% profittal számol, ha nem, 46%-kal. A mai 27% és a bear case 46% között azért van növekedés, mert hosszú távú szerződésekkel (akksi cellák, alapanyagok), újabb gyárak beállásával és a gyártás folyamatos optimalizálásával további költségcsökkentésre számítanak. Pl. a Cybertruck pickupot egyáltalán nem festik majd. A Total Gross Margin sorban az óriási, 56% marzs pedig az önjáró szoftver havidíja, potenciális Teslás appstore, és appból vásárolható upgradek (pl. 2000$-ért 1 másodperccel jobban gyorsul az autód 100 km/h-ra) figyelembevételével lehetséges.
Emberes és önjáró taxi flotta
486 mrd dollár bevétellel számol a modell 2026-re az önjáró flottának köszönhetően, mely – mivel önjáró, tehát nincs munkabére a vezetőknek – sokkal olcsóbb lehet, mint bármely konkurens hálózat (Uber, Lyft).
A videóban látható állapotot fogják a funkciót használó vezetők segítségével folyamatosan javítani, egészen addig, mikor már minden szituációban elboldogul egyedül a kocsi. Most még nehéz elhinni, de néhány év múlva biztosan sokkal jobb lesz a rendszer, mint ma. A fenti videó közel sem hibátlan, de sokkal jobb és magabiztosabb a rendszer, mint akár csak egy éve.
De lesz-e annyira jó 2-3 éven belül, hogy autók milliói vezető nélkül járjanak a városok útjain, embereket szállítva? Nem valószínű, és az Ark elemzéseinek legtöbb kritikusa is megemlíti ugyanezt. A Tesla befektetés jövedelmezőségét tekintve nagyon nem mindegy: az optimista szélsőérték bevételeinek felét adja ez a bevételi forrás.
Nem az autók száma, hanem az elektromos autós utazások száma a célzott, legfontosabb mérőszám
Az önjáró funkció távlati célja, hogy autós közlekedés nagyobb része elektromos autókkal történjen. Azonban évi 90-100m új autóval számolva még akkor is 30 évbe telik a globális flotta lecserélése, ha 2030-ban már minden eladott gépjármű elektromos lesz.
Az önjáró szoftverrel rendelkező robotaxik folyamatosan úton lehetnek majd, így csökkenteni fogják a városban saját használatra tartott autók számát. Hogyan csökkentik? Úgy, hogy olcsóbb lesz hívni a Tesla appal egy kocsit, beülni és egy taxiút töredékéért elmenni vele a boltig meg az Obiig, mint fenntartani a 25 éves Astrát, és benzint, biztosítást, adót, parkolást fizetni. Az önjáró autók rongálásától nem tartunk még itthon sem, hiszen külső és belső kamerák is vannak, és csak appal lehet majd hívni a kocsit.
A cég célja az, hogy önjárásra képes autókat gyártson a lehető legnagyobb mennyiségben, amelyek pénzt keresnek a tulajdonosuknak és a Teslának is. Városi környezetben olcsóbb lesz igénybevenni, mint saját autót tartani, taxizni, uberezni. Persze ez az egész csak akkor valósul meg, ha egyúttal egyszerűbb és kényelmesebb is lesz a használata, mint a saját autózásnak.
Ha a rendszer fogja tudni hozni a teljes és biztonságos önjárást, a Tesla saját használatra is fog kocsikat gyártani, mert sokkal nagyobb profitot (elemzés szerint 9-10x) ér el a saját robottaxikon, mint a tulajdonosok által időnként rendelkezésre bocsátott autókon.
A fenti adatok mellett számos más érdekesség – piac mérete, autós utazások eloszlása (USA-ban az összes út 45% bevásárlási célú), hálózati hatás, dinamikus árazás, stb – elérhető az SMDCapital Robotaxi elemzésében.
Megállíthatatlan elektromobilitás?
Az egyelőre álomvilágnak tűnő önjáró taxik után térjünk vissza a valóságba! Nézzük az utóbbi pár év globális trendjeit, melyekből következtethetünk rá, hogy az EV-k valóban a jövőt jelentik-e vagy sem.
Norvégia
Azért a norvégokkal kezdem, mert ők járnak magasan az élen az egész világon EV adopcióban: 1000 emberre már 90 tölthető elektromos autó jutott. Utánuk messze lemaradva következik Kalifornia (21), Svédország (20) és Hollandia (17). Forrás
2020 végére Norvégiában az eladott autók 74%-a tisztán elektromos (BEV) vagy plug-in hibrid (PHEV) volt. Tíz év alatt teljesen megfordult a világ, 10-10-10% alatt van a nem tölthető autók aránya.
2021-ben a tisztán elektromos (BEV) járművek már az új autó eladások átlag 64,5%-át adták, de volt közel 80%-os hónap is. A legnépszerűbb modell 11 évnyi VW elsőség után a Tesla Model 3 lett. A teljes járműpark 20+%-a már elektromos meghajtású.
Elsőségüknek több oka van: általános jólét, állami ösztönzők, fejlett hálózat töltésre, lakosság 80+ százaléka saját házzal vagy lakással rendelkezik, így az otthoni töltést könnyen ki tudják alakítani.
Európa és a világ
A táblázatban a globális Top 10-től lefelé láthatók a legjobb EV (BEV+PHEV) penetrációval rendelkező országok és számaik. Legalább 50-100%-os éves növekedéseket látunk országtól függetlenül. Norvégia 2014-ben lépte át a 10%-ot, 7 évre rá 86%-on áll.
Az elektromos autók relatíve egyre olcsóbbá válnak a tömegtermelés felfutásával, ezáltal pedig a kevésbé tehetős országok számára is elérhetővé válnak. Arra számítunk, hogy a táblázatban látható növekedést a világ többi országa is hozni fogja, csak időben eltolva. A leggazdagabb országok egymás után érik el az 50%-os penetrációt, amely után már ciki lesz robbanómotoros autót venni. A növekedéssel párhuzamosan a kormányok, önkormányzatok és üzletek megkezdték a városi töltők tömeges kialakítását.
Magyarország
A hazai új BEV+PHEV eladásokról már második éve nem találtunk értelmes egész éves összesítést. Összességében 5% körül járhat az újonnan értékesített tölthető elektromos autók aránya. Találtunk viszont számokat a kiadott rendszámokról, melyek ugyan nem az eladásokat mutatják, de azt megtudhatjuk belőlük, hogy hány új (itthon eladott + külföldről behozott) tölthető elektromos autó járja az ország útjait:
- Tisztán elektromos (BEV) járműből 2022. márciusban 24 795 közlekedett, ez 78%-os növekedés 2021 márciusa óta
- Plug-in hibridből (PHEV) ugyanekkor 8476 volt az utakon, alig 30%-os éves növekedés után
- Nagyot mentek a nem tölthető, sima hibridek 14 500 darabbal 50% fölötti éves növekedéssel
Lényeg, hogy 2030-ra nálunk is meglehet a 75%-os BEV+PHEV arány, főleg hogy addigra a Tesla és az összes, lépést tartani képes gyártó már ontani fogja az olcsó(bb) elektromos autókat.
Konkurencia: Régiek, újak és a kínaiak
Mivel a Tesla csak teljesen elektromos hajtású autókat gyárt, ezért a gyártók ilyen autóira fókuszálunk a fejezetben. Azt feltételezzük, hogy a PHEV vagy BEV-et vásárlók 0-hoz közelítő része vesz következő autónak pusztán benzines vagy dízel járművet. Azt is feltételezzük az értékesítési trendek alapján, hogy akinek bejön a plug-in élmény, az következő autónak nagy eséllyel vásárol tisztán elektromos járművet.
Három csoportra oszthatjuk fel a tisztán elektromos autók gyártóit:
- Kínai régebbi és új EV gyártók: Nio, Xpeng, Byd, Li és társaik
- Hagyományos nyugati autógyártók (VW csoport és a németek, Ford és az amerikaiak, Dél-Korea, stb.)
- EV startupok: Rivian, Lucid, Arrival
Kína: Nio, Xpeng, Li auto, Byd és a többiek
Részletes bejegyzésünk a témában gyártási számokkal és befektetési célú market cap összehasonlítással a képre kattintva:
Hosszú távon a kínaiak fogják jelenteni a valódi konkurenciát, az európai márkák néhány éven belül bajban lesznek, ha szoftveresen nem szedik össze magukat. Egy 50 millió forintos elektromos Mercedes kezelőfelülete akad, lassú, még egy ötödannyiba kerülő kínai autóhoz képest is. A prémium márkák lendülete nem tart ki a végtelenségig, ha a szoftver, automatikus frissítések és fedélzeti szórakoztatás területen nem tudják hozni az elvárható szintet.
Hagyományos autógyártók: Németek, Amerikaiak, Korea
Részletes bejegyzésünk a “hagyományos” konkurenciáról gyártási számokkal és befektetési célú market cap összehasonlítással a képre kattintva:
A VW-csoporthoz tartozik az EV szempontból érdekes Volkswagen, Audi, Skoda, Seat és Porsche. A Porsche például a már elérhető Taycan sorozattal nagyon jól (és nyilván nagyon drágán) ötvözte a jövőt a klasszikus Porsche életérzéssel.
A Mercedes-Benz a luxus szegmenst célozza az EQ sorozattal: EQ-A-B-C-E-S már elérhető vagy hamarosan elérhető lesz. A legnagyobb probléma a Mercedes tisztán elektromos autóival az infotainment és a képernyők lassúsága, valamint – a flagship EQS kivételével – a lassú töltés és az alacsony hatótáv. Fontos megemlíteni, hogy az EQS általunk látott felhasználói tesztjei kiemelkedően pozitívak.
A Ford a tömeget és az Amerikában legnépszerűbb kategóriákat célozza tisztán EV termékeivel: a Mach-E a SUV-ok, míg az F150 Lightning a pickupok szerelmeseinek készül. A Mach-E a töltéssel kapcsolatos nehézségeket leszámítva népszerűnek mondható, az F150 Lightning gyártása és értékesítése 2023-ra elindult, az értékelések jók, de egyelőre nem lett az a kirobbanó siker, aminek szánták.
A Hyundai és a Kia az általunk látott tesztek alapján a Hyundai Ioniq5 és a Kia EV6 is remekül sikerült és jónéhány tulajdonságukban kiemelkednek a mezőnyből. Mindkét koreai gyártó ugyanazt az E-GMP platformot használja legújabb tisztán elektromos autóihoz, és a következő években minden modelljüket erre fogják építeni
EV Startupok: Rivian, Lucid, Arrival
Folyamatban
+1 Apple
Az Apple Carral kapcsolatban végtelen számú pletyka kering az interneten, az utóbbi két évben álláshirdetéseken kívül egyetlen konkrétumot sem láttam ezzel kapcsolatban. Az interneten Project Titan néven futó projekt elméletileg 2014-ben indult, ezer szakember részvételével. 2017 óta szintén elméletileg önjáró technológiát tesztelnek szenzorokkal felszerelt hagyományos kocsikon. Manapság már 2024-2026-os piacra dobást lehet olvasni, ekkora már teljesen önjáró lehet az első Apple kocsi.
Egy biztos: Az Apple 10x annyi készpénztartalékkal rendelkezik, mint például a Tesla, és ha egyszer tényleg előrukkolnak egy saját autóval, az a szegmens tetejének eladásait fogja bántani.
Safety Score és biztosítás
Az teljesen önvezető funkcionalitás bétatesztje közben a felhasználók vezetési stílusuknak megfelelően ún. Safety Score-t, biztonsági pontot kaptak, melynek elsődleges célja, hogy kiszűrje a bétából a felelőtlen sofőröket. Aki 100 ponttal rendelkezik, esélye van megkapni az önvezető szoftver béta verzióját tesztelésre. Ezt a csoportot követik aztán később a 99-es, 98-es és így tovább ponttal rendelkezők.
Mitől lesz valakinek jó a pontja? A teljesség igénye nélkül:
- Nagy követési távolság tartása
- Nagy fékezések kerülése
- Lassú kanyarodások
- Útburkolati jelek és táblák (pl. STOP) tiszteletben tartása
- Önvezető funkció használata közben is éberség, kormány érintése, stb.
- A szoftver figyel: a vészhelyzeti reakciókért nem jár pontveszteség
A pontozásos rendszerben az a zseniális (és félelmetes is), hogy a cég biztosítási szolgáltatását is tudja teljesen adatalapon nyújtani: akinek rossz a pontja, nem vagy sokkal drágábban kap Tesla biztosítást.
Hosszú távon a Tesla sokkal olcsóbban és sokszor jövedelmezőbben tud majd biztosítani, mint más szolgáltatók, hiszen a Teslát vezetők a díjszabás javítása érdekében folyamatosan igyekeznek majd javítani a vezetési stílusukon. Ezzel pedig biztonságosabbá teszik maguk és másuk közlekedését.
Részletesen kifejtve a téma a Tesla Daily remek videójában 2021. november elejéről ( biztosítás rész 24:50-től). Érdemes megnézni!
A Tesla részvény 2020-22 között több mint 10-szereződött
Mi történt 2020-21-ben, ami miatt ekkorát ment az árfolyam? Van-e még rá esély, hogy újra ilyen mértékű emelkedést lássunk? 2022-23 során már kevésbé volt rózsás a helyzet, amiben persze az amerikai gazdasági helyzetnek és a kamatemeléseknek is szerepe volt:
Az újabb 10-20-szorozódásra közel záró az esély a következő években, azt az egy eshetőséget leszámítva, hogy a dollár hiperinflálódik. Az Ark által 2025-re vizionált 1000$-os árfolyam körülbelül az Apple 2021-es legmagasabb kapitalizációjával egyenlő.
A korábbi évek látványos emelkedése, a következőknek volt köszönhető:
- A tömeggyártás ígérete átcsapott egy legalább évi 40%-kal növekedő valóságba
- Mindent eladnak amit teljes kapacitással gyártani tudnak, közel 0 marketing költéssel
- Szalonok helyett online, közvetlen értékesítés
- Elindult a kínai gyár és hónapokra előre elvisznek minden kocsit. 2021-ben jelentősen bővítették Shanghai kapacitását
- Nagyon elégedettek a vásárlók és sales nagykövetekként funkcionálnak
- Leleplezték a Cybertruckot, amelyre mostanáig 650 000 feletti számú előrendelés érkezhetett be az első hónapokban. 2023 végére ez a szám elérte a 2 milliót, napi 10 000 új megrendeléssel. 2024 elejére folynak az átadások és a gyártás növelése.
- A többi gyártó a fasorban sem volt a vertikális integrációt, a saját akkumulátor technológiát+gyártást, valamint a folyamatosan frissülő szoftvert tekintve.
- Jól érzékelhetően halad az teljes önvezető funkció (FSD) fejlesztése, bár közel sem annyira gyorsan, mint ahogy Musk láttatni szeretné.
- Az FSD-hez kapcsolódik az adatgyűjtés, a Dojo szuperszámítógép és a neurális háló, mely az autókból beérkező adatokat dolgozza fel, és folyamatosan a tökéletesíti a szoftvert. Pár éven belül Teslák milliói szelik majd az utakat (fél)automata üzemmódban, és gyűjtik az adatot, amelyre a teljes önjáróság eléréséhez van szükség
2024-től kezdődően a meglévő modellek (3,Y, S,X, CT, Semi) mellett a várakozások a Tesla humanoid robotra és az “olcsó” kisautóra irányulnak majd, de ezek gyártása ’25-26 előtt nem valószínű.
2022 a skálázás éve, 2024 a CyberTruck éve
Vigyázó szemetek Berlin és Texas
2022 során ez a két új Tesla óriásgyár kezdte meg a termelést.
Berlin végső kapacitása legalább 0.5m darab kocsi per év lesz. Helyben fogják gyártani az európai Model Y strukturális akkumulátoraihoz használt 4680-as cellákat is, ezért egy darabig a német Y fejlettebb lesz, mint amerikai és kínai társai.
A texasi gyár teszt üzeme 2021 végén elindult, teljes kapacitással 2023-ban futhat. Itt az amerikai piacra szánt Model Y-t, Cybertruckot és a Semi teherautót gyártják majd. Az alapján, amit a napi Tesla Daily podcastokból összecsipegetünk, a fő probléma az lesz, hogy egyszerűen nem tudnak elég cellát venni/gyártani ahhoz, hogy kielégítsék az igényt erre a két járműtípusra is.
A Cybertruck gyártásához a minden korábbi modellnél kevesebb alkatrészre lesz szükség, de teljes üzemben is bőven 2025-be nyúlik majd csak az előrendelt darabok legyártása.
Tesla Semi – A teherautó, amit lehetetlen megcsinálni
A Semi jelentősen csökkenti majd a fuvarozócégek költségeit, 0 károsanyag-kibocsátás, töltés nélküli 800 kilométeres szállítási hatótáv és a jövőben önjáró képesség mellett.
Az igazán nagy szám itt az, hogy a karbantartási költségek töredékére esnek vissza, a regeneratív fékezés miatt sokkal kevésbé kopnak a fékek, az akár 1 MW kapacitású gyorstöltőkkel pedig 30 perc alatt 70%-ra tölthető az akkumulátor. A kritikusok várakozásaival szemben a Teslának mégis sikerült megcsinálni. Hogy mennyire jó a jármű hosszú távú használat közben, és mennyire felel meg szállítmányozásra, a következő hónapokban kiderül.
A végleges termék leleplezése és az első tömeggyártott járművek átadására 2022. december első napjaiban került sor. A hivatalos átadóval egyidőben néhány magyarázó videót is bemutatott a cég, egyiken közülük például egy megrakva 40 tonnás Semi 800 kilométeres útja látható:
Model 2?
A Tesla T-modellje egy 25 000$ árú tömeggyártott autó lesz, melyet az európai és kínai piac igényeinek kielégítésére (értsd kisebb méret és ár) fejlesztenek ki, és akár már idén leleplezhetik. A tippünk 2023. második felében, a Cybertruck startja után. Tömeggyártás leghamarabb 2025-től lehet.
A korábbi hírek szerint Kínában fejlesztik majd a kocsit, és várható egy európai viszonyokra optimalizált verzió is belőle, hogy örüljön az öreg kontinens közönsége.
Több videót és elemzést fogyasztottunk a témában, ezek közül a legszimpatikusabb a következő elmélet: Az olcsó kocsi egyféle lesz. Nem lesznek opciók, különböző motorok, belső design, sőt, akár még külső színek sem. Az ok: minimalizálni a gyártási komplexitást az legalacsonyabb ár és legjobb ár-érték arány tekintetében. Egy 250 mérföld (400 km) hatótávú, a benzines kocsik 95%-át még így is megalázó teljesítményű, Focus/Golf méretű kocsit vizionálunk, elektromos lévén azoknál nagyobb belső térrel. Az opciók hiányát szoftveres upgradek (ülésfűtés, jobb gyorsulás, prémium infotainment) ellensúlyozzák majd, ez pedig tiszta profit lesz a cég a számára.
Tesla Energia
Az elemzések rendre kihagyják a napelemek, fali töltők és otthoni akksik értékesítésével foglalkozó energia üzletágat. Az otthoni termékek mellett ipari célú akkumulátor telepeket is árulnak, melyek főleg tartalék megoldásként stabilizálnak hálózatokat:
Ennek a kihagyásnak az egyik fő oka az, hogy a fali és ipari akksik gyártásához ugyanazokat a cellákat használják. Amíg minden létező autót eladnak, addig a minden másra szánt cellák valójában az eladott autók számát csökkenti.
Kritikák
A kritikák többsége a vetélytársak erőre kapásához és a Tesla termékek iránti kereslet csökkenéséhez köthető. Az elektromos autók technológiájának felsőbbrendűségét a hatótávon felül megkérdőjelező kritikával nemigen találkoztunk. A Tesla tetemes előnyét a friss Model S egyértelműen bizonyítja, semmilyen autó nincs ma a piacon, amely teljesítményben és biztonságban a nyomába érne.
2022 első negyedévében már látható, hogy a többi gyártóhoz képest a Tesla minimálisan szenvedte meg a járvány okozta chiphiányt. A 2022-ben tapasztalható nyersanyaghiány és általános áremelkedés a céget egyelőre a hosszú távú szerződései miatt nem érintette.
Véleményünk szerint a legnagyobb rizikót hosszú távon az akkumulátor-és alapanyaghiány jelenti. Jól hangzik a pár éven belül évi ötmillió legyártott autó, de lesz elég alapanyag az akkumulátorokhoz, hogy még a többi gyártónak is jusson?
Sokan a hibrideket és a plug-in hibrideket elektromos autó alternatívának veszik, de ezek az alacsony tisztán elekromos hatótávuk és bonyolultságuk miatt hosszú távon nem jelentenek fenntartható alternatívát a gyártók számára, így várakozásaink szerint tíz éven belül ki fognak kopni.
Minden a növekedési ütem
A következő negyedévekben a legfontosabb mutató a gyártási kapacitás növekedése és ezzel párhuzamosan az eladott járművek száma lesz. Továbbra is mindent eladnak, amit gyártani tudnak maxon pörögve? Teljesen mindegy a profit (19 mrd $ tartalékuk van és bármikor tudnak bevonni), a lényeg a növekedési ütem. 2023-ra minden gépjárműszegmensben lesz termékük, amelyek közül a legolcsóbb már a mostani középkategóriás autók árszínvonalán lesz elérhető.
A Tesla BEV piaci részesedése 2019-ben és 2020-ban 23%, 2021-ben 21% volt.
Ha a cég tudja tartani az 50-100% közötti éves növekedést, 4-16 millió autó között fog gyártani 2025-ben. A konkurenciának, élén a VW-vel, Renault-val és a kínaiakkal, tudnia kell hozni ugyanezt a növekedési ütemet (akkumulátor beszerzéssel, szoftverrel, gyárak átállásával együtt) ahhoz, hogy ne csökkenjen a piaci részesedésük.
Tehát, ha a Tesla 2025-ben 4 millió autót gyárt, és részesedése 10%, a teljes globális gyártási kapacitás 40 millió. Ebben az esetben az összes gyártott autó majdnem fele már EV. Ha a Tesla 2025-ben 10 millió autót gyárt, a részesedése nem lehet kevesebb 13-15%-nál még akkor sem, ha már kivétel nélkül az összes eladott autó elektromos – ami nagyon valószínűtlen, elég csak a hazai viszonyokat néznünk.
Az Apple iOS piaci részesedése ma 15% globálisan, az Apple a világ legértékesebb vállalata közel 3000 mrd dolláros kapitalizációval.
Friss negyedéves értékesítési számok
2023. Q4: 484 507 db átadott autó, 1 év alatt 19,6% növekedés
2023. Q2: 466 000 db átadott autó, 1 év alatt 83,5% növekedés
2023. Q1: 422 917 db átadott autó, 1 év alatt 36,4% növekedés
2022. Q4: 405 000 db átadott autó, 1 év alatt 31,2% növekedés, előző negyedévhez képest 18% növekedés
2022. Q3: 343 000 db átadott autó, 1 év alatt 42,1% növekedés, előző negyedévhez képest 35% növekedés
2022. Q2: 254 000 db átadott autó (kínai COVID bezárások), 1 év alatt 26,2% növekedés , előző negyedévhez képest -18% növekedés
2022. Q1: 310 048 db átadott autó, 1 év alatt 67,7% növekedés, előző negyedévhez képest 0,5% növekedés
2021. Q4: 308 600 db átadott autó, 1 év alatt 71% növekedés, előző negyedévhez képest 27,9% növekedés
2021. Q3: 241 300 db átadott autó, 1 év alatt 73,2% növekedés, előző negyedévhez képest 20% növekedés
2021. Q2: 201 250 db átadott autó, 1 év alatt 121,4% növekedés, előző negyedévhez képest 9% növekedés
2021. Q1: 184 800 db átadott autó, 1 év alatt 110% növekedés, előző negyedévhez képest 2% növekedés
2023. teljes év: 1 808 274, 38% növekedés az előző évhez képest.
2022. teljes év: 1 310 000, 40% növekedés az előző évhez képest.
2021. teljes év: 936 000, 87% növekedés az előző évhez képest.
2020. teljes év: 500 000
2022-ben két új gyár, Berlin és Texas kezdte meg a termelést. 2023-ban megtudtuk, hogy új gyár készül Mexikóban, és valószínűleg Indiában is.
Konklúzió
Mindezek alapján az olvasóra bízzuk, hogy szerinte lehet-e a Tesla 2025-ben a világ egyik, ha nem is a legértékesebb vállalata. Ha lehet, úgy a mai szintről való 3-5x benne van a pakliban. Ha nem lehet, akkor oldalazás, akár további esés is lehetséges.
Figyelem! Az árfolyamra hatással vannak: a részvénypiac általános állapota, a jegybanki alapkamatok és az inflációs várakozások. Ha az amerikai jegybank folytatja a kamatemelést, a technológiai részvények kevésbé lesznek vonzók, amely általános, és akár évekig tartó esést/oldalazást okozhat a szektorban.
Ha hibát találsz vagy kérdésed van, örömmel vesszük a hozzászólásod!
Gyakorlati infók, pszichológia, kereskedés
Érdekesnek találhatod el témába vágó bejegyzésünket: Befektetés 2021-ben Magyarországon.
Ebben részletes infót találsz online brókerekről, részvények vásárlásáról, és olyan, volatilis részvényekkel való kereskedésről is, mint a $TSLA.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.