Airbnb 2021-ben, és az utazás átalakulása
Airbnb 2021 néven mutatták be tegnap a szállás-és élményfoglaló platform 103 kisebb-nagyobb fejlesztését, melyeken gőzerővel dolgoztak a járvány eleje óta, és amelyektől az utazási szokások átalakulásával összhangban az Airbnb-élmény jelentős javulását várják.
Hosszabb tartozókodás felé tolódnak el az igények
A legfontosabb trend, amelyre a járvány egy nagy lapáttal rá is tett, hogy egyre többen keresnek hosszú távú szálláshelyeket, mert összekapcsolják az utazást a munkával. A járvány óta nagyot mentek a természetközeli szállások amelyek szintén alkalmasak távmunkára, ezt a vonalat a szűrők bővítésével igyekeznek minél tovább bővíteni.
A keresési adatokból azt látjuk, hogy a Booking.com és az Airbnb keresései hasonlóan alakulnak, azonban a nyári időszakon kívül az “alternatív” szálláshelyek iránt nagyobb az érdeklődés. Idén május végén az Airbnb keresések száma a tavaly nyári csúcs 80%, míg a 2019-es csúcs 71%-án vannak világszerte.
Egyszerűbb keresés, egyszerűbb foglaláskezelés
A 103 új funkciót és változtatást folyamatosan építik a platformba, de nem egyszerre, régiónként eltérő időpontban válnak elérhetővé. A most leleplezett újítások közül érdemes kiemelni néhányat:
- Hosszú távú és csoportos foglalás ösztönzése – Távmunka, utazás+munka, csoportos coworking erősödésére reagálva
- Rugalmas találatok, dátumok és úticélok – Keresési eredményekből kimaradó olyan találatokat mégis megmutatja, melyet az Airbnb korábbi foglalási szokások alapján úgy gondolja, hogy érdekelhet minket
- Számos új térképfunkció az appba és asztali gépekre, az átláthatóság és könnyebb kereshetőség érdekében
- Rengeteg új szálláskategória – faházak, lakókocsik, hajók
- Nagyban egyszerűsödik a házigazdák élete – egyedi naptárak, egyedi árak, keresés az üzenetek között, statisztikák, és oktatóanyagok az eredményes hosztoláshoz. Új házigazdák 10 lépésben el tudják kezdeni a vendégek fogadását.
- Dupla méretű globális ügyfélszolgálat, 11 helyett 42 nyelven
- Városi portál önkormányzatoknak – https://www.airbnb.hu/cityportal oldalon az önkormányzatok helyi idegenforgalmi és Airbnb statisztikákat találnak, valamint letölthető anyagokkal igyekszik a cég segíteni a helyi szabályzatok kidolgozásában.
A turisztikailag egyébként is legerősebb nyári időszak idén, a járvány csillapodásával, biztosan rekordközeli lesz. Kiváncsi leszek a cég második és harmadik negyedévi jelentésére, amelyből az is kiderül majd, hogy az ügyfelek hogyan fogadták a fenti változtatásokat.
Airbnb mint befektetés
A tavaly év végi IPO utáni másfél hónapban a cég részvényeinek árfolyama +50%-ot produkált, majd következett mostanáig egy 40% körüli esés. A bejegyzés írásakor az árfolyam 135.5$, ami kb. 7%-kal alacsonyabb, mint ahonnan a kibocsátás napján indult:
A cég kapitalizációja így épp 84 mrd dollár, 2019-es éves bevétele 4.7 mrd $ volt, 150 millió felhasználó 272 millió foglalásából. A 2022-es év lehet majd első, ahol globálisan korlátozás nélkül lehet majd utazni és foglalni, így a cég újításainak és a trendek változásának hatása teljes egészében egy-másfél év múlva fog megmutatkozni.
Az Airbnb konkurensei közül a Booking.com árfolyama – 96.4 mrd dolláros market cap mellett – már bőven meghaladta a járvány előtti évek szintjét, azonban ez nem véletlen: A $BKNG 2019-ben 15 mrd dolláros bevételt produkált, ami 3x-a az Airbnb-ének.
A Booking ráadásul 2019-et már akkora profittal hozta, amekkora bevétele (!) volt az Airbnb-nek, míg ezutóbbi 2019-ben veszteséges volt (köszönhetően többek között a rövid lakáskiadásra zúdult globális össztűznek). A járvány ebből a szempontból jól jött az Airbnb-nek, hiszen a trend eltolódni látszik a legproblémásabb rövid, városi tartózkodásokról.
Frissítés: 5 hónappal később az $ABNB árfolyam közel 30%-kal feljebb jár.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.