SpaceX űrhajóval Texasból Hawaii-ra
Május 5-én a SpaceX Starship űrhajójának prototípusa a fellövés, majd koordinált zuhanás után sikeresen leszállt a kijelölt zónában.
A Starship űrhajók célja, hogy előbb Föld körüli pályára és a Holdra, később pedig a Marsra szállítson velük rakományt a cég. Óriási eredmény, hogy a majdani 120 méter magas és 100 tonna teherbírású jármű prototípusának tesztje a sokadik kísérlet után végre sikerrel zárult. Érdemes megnézni a videós összefoglalót:
Texas-Hawaii SpaceX Teszt
A sikeres tesztet követően az SN16-20 változatok már épülnek a texasi Brownsville melletti űrvárosban, a cég “Starbase” névre keresztelt komplexumában. Az eddig legnagyobb kihívást jelentő visszaszállást követően újabb célt tűztek ki a következő prototípusok elé:
- A Mexikói-öböl partjáról történő fellövést követően az alsó (első?) rakétafokozat “részleges visszatérést” végez a tengeren, 30+ kilométerre a Starbasetől. A részleges visszatérés kifejtését egyelőre nem találtam, lehet, hogy a drónhajós leszállás helyett hálókkal próbálják meg elkapni
- A rakéta felső, Starship része Föld körüli pályán folytatja útját, és egy 3/4 kerülést követően, 90 perccel a fellövés után kísérel meg leszállni a Hawaii-szigetek legészakibb tagjától kb. 100 km-re, északnyugatra. Valószínűleg egy drónhajóra igyekeznek vele megérkezni.
Az első teszt leghamarabb 2021 vége és 2022 március között valósulhat meg, célja elsősorban az adatgyűjtés lesz, amely segítségével tovább tudják fejleszteni az űrhajót a 2024-ben esedékes, emberes NASA Hold-misszióra készülve.
Olajfúró platformok a Mexikói-öbölben
Elon Musk 2020 júniusában jelentette be Twitteren, hogy mérnököket toboroznak tengeri űrkikötők építésére:
Majd idén januárban megjelentek az első hírek a Phobos és Deimos (a Mars holdjai) névre keresztelt olajfúró platformokról, melyeket, mint később kiderült, felújítanak és tengeri leszállóhelyekké alakítanak át.
Utazás és áruszállítás – Néhány óra alatt a bolygó másik oldalára
A tengeri platformoknak köszönhetően parti nagyvárosok közelében is lehetőség nyílik az űrhajók le-és felszállására. Hogy miért nem repülőtereken vagy városi külterületeken? Mert rohadt hangos, és bármennyire is kiforrott a technológia, inkább a tengerbe csapódjon, ha baj van, mint lakott területre.
Musk korábbi becslése szerint egy-másfél óra lehetne az utazási idő bárhonnan bárhová a bolygón, ami egy bizonyos réteg számára még akkor is vonzó lehetőség lehet majd, ha bizony egy rakétára kell felülni hozzá.
Tesla alapanyagok órák alatt a gyárban
A személyszállítás és a Holdra történő küldetések mellett a bejáratott, lecsökkent üzemeltetési költségű űrhajókkal a Földön is lehetőség nyílik szállításra, melynek legnagyobb haszonélvezője – még a fizetős megrendelők előtt – a Tesla lehet.
A jövőben 2 millió USD-re tervezik lenyomni egy repülés költségét, így az elején még biztosan nem éri meg vele például nyersanyagot vagy akksipakkokat szállítani, hiszen például egy rakománnyi (100t) Model S akksipakk (540kg) 10k USD darabonkénti költséget jelentene, ami csak 30-50%-kal kevesebb, mint amennyibe ma egy ilyen alkatrész kerül a Teslának.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.