Mindent a Play-to-Earn blockchain játékokról – Pénzkeresés játékkal
Képzeld el, hogy a WoW-ban, Diablo 2-ben, Age of Empiresben vagy a World of Tanksben összegyűjtött fejlesztéseid, cuccaid való világbeli értékkel bírnak a szórakozáson és a játékbeli presztízsen túl. A play-to-earn ezt hozza: persze nem forintot fogsz értük kapni, de a megszerzett tokenek átválthatók más kriptopénzekre, azok pedig átválthatók forintra… ha át akarod majd váltani egyáltalán. A következő években egyes blockchain játékokban párhuzamos gazdaságok és így új foglalkozások alakulnak ki. Vajon a játék akkor is játék marad, ha pénzt lehet/kell vele keresni?
A bejegyzésben részletesen bemutatjuk a play-to-earn (P2E) működését konkrét példákon keresztül, összehasonlítunk néhány már most elérhető játékot, és kiszámoljuk, hogy van-e értelme velük pénzkereseti, befektetési céllal foglalkozni.
Miért jó a Play-to-Earn modell?
A játékos szempontjából azért, mert a játékokba fektetett idő anyagilag megtérülhet. Az összegyűjtött tárgyak, ranglista helyezés vagy egyéb virtuális teljesítmény kriptopénzzé tehető. A kriptopénz pedig váltható, leköthető, elajándékozható.
A fejlesztő szempontjából azért, mert bankok és kockázati tőke befektetők nélkül tudnak millió, majd akár milliárd dolláros tokengazdaságot létrehozni a játékaik alá. A vízió megosztása és sikeres közösségépítés után a fejlesztés bármely szakaszában bevonhatják a játékosokat a fejlesztési, döntéshozatali folyamatba, egy idő után pedig át is adhatják nekik a gyeplőt:
A közösség szempontjából – A játék által termelt bevételek egy része vagy egésze automatikusan a közösségi kincstárba (Treasury) kerülhet. A játék tokenjeit tartók szavazással dönthetnek a pénz felhasználásáról, marketingről, eseményekről, fejlesztés irányáról. A blokklánc tech egyik legfontosabb előnye, hogy a világ a közösség kezében van NFT-k és tokenek formájában. Ha az eredeti fejlesztők abbahagyják a projektet vagy elvesztik a játékosok bizalmát, a közösség maga is építeni, fejleszteni kezdhet pl. megszavazott megbízásokon, ösztöndíjakon stb. keresztül.
Minden egyes komolyabb P2E játék saját (token)gazdasági modellel fog rendelkezni, de a közös az lesz bennük, hogy előbb-utóbb valamennyit költenie kell a játékosnak ahhoz, hogy pénzt tudjon kivenni belőlük. A fenntarthatóságról egy későbbi fejezetben lesz szó. Nézzünk néhány konkrét számot a 2021 végén legnépszerűbb P2E játék, az Axie Infinity példáján keresztül:
Axie Infinity – Mi kell hozzá és mennyibe kerül elkezdeni?
Az Axie Infinity egy 2018 óta fejlesztett, 2020-21-ben berobbanó blockchain játék, melyben kis szörnyekből (axie-k) álló csapattal harcolunk gépi (PVE) majd emberi játékosok (PVP) ellen. A győztes csatákért jutalmat kapunk, a vesztes csaták pedig fogyasztják az aznap még lejátszható játékok számát.
Mindenek előtt kell a Ronin wallet, amelyben az axiek mellett a megszerzett, és a Katana felületen váltott, kriptopénzeket tárolják a felhasználók. A hivatalos oldal üdvözlőjében mindent részletesen elmagyaráznak, lényeg, hogy jóval komplikáltabb még ennek a sokat csiszolt blockchain játéknak is az elkezdése, mint egy hagyományos, Steam-en elérhető (vetély)társáé.
A játékhoz szükség van egy három axie NFT-ből álló csapatra, amelyet a játék piacterén lehet beszerezni Eth kriptovalutáért. Az Eth beküldése a Ronin tárcába vaskos (Ethereum hálózati) tranzakciós költséggel jár, amelyet nem lehet elkerülni, de legalább később már közel 0 ilyen jellegű kiadás lesz. A bejegyzés írásakor legolcsóbban összerakható axie csapat épp 0.08 Eth (340$, ~110k HUF) körülre jön ki.
Ezen lépések nagy része minden play-to-earn játékra igaz lesz:
- rendelkezned kell egy vagy két tárcával (jelen példában pl. tőzsdei tárca és Ronin wallet)
- rendelkezned kell kriptovalutával, amit költeni és váltani kell majd
- a játékhoz rendelkezned kell egy kiindulási csapattal/karakterrel/kártyával stb., vagy meg kell, hogy osszanak veled egyet használatra. Ezek a vagyontárgyak NFT-ként léteznek, és fluktuáló értékkel bírnak
- a játékhoz PC-n vagy mobilon a játék saját appját kell használnod
- bevételed minden esetben a játék saját kriptopénzében lesz, amelynek értéke szélsőségesen mozoghat fel-le
Mennyit lehet keresni egy P2E játékkal?
Nézzük a számokat, még mindig az Axie esetében! Sajnos első olvasásra elég bonyolult, hogy mi befolyásolja a bevételt, és valószínűleg más hasonló játékokban is nagy komplexitás várható.
A napi játék során egy SLP (Smooth Love Potion) nevű tokent gyűjthetünk a tárcánkba, melyet más kriptopénzekre lehet váltani, ha akarjuk. Az egy nap játszható játékok számát az Axie accountban tartott axie-k száma módosítja: 3-9 db között húsz, 10-19 között negyven, 20 felett pedig hatvan csata lehetséges.
A bejegyzés írásakor aktív évadban az átlagos napi SLP bevétel 120-135 db körül alakul. 1 SLP a bejegyzés írásakor = 0.065$, de az utóbbi hónapokban 0.055 és 0.11$ között mozgott.
A játékosok átlagos napi bevétele tehát épp 120 * 0.065 * 225 = 2500 Ft körül vagy e fölött alakul, erre másfél-három órát fordítanak szintjüktől és képességeiktől függően. Az idő és a bevétel nagyban függ a játékosok tudásától és a használt axie-k minőségétől. Persze az erős szörnyek sokkal többe kerülnek, mint a fent bemutatott minimum ár.
Megtérülés
Az átlagos bevétellel és a minimum csapat árral számolva
110 000 / 2500 = 44 nap a kezdő csapat megtérülése, innentől már minden profit
( 365 – 44 ) * 2500 = 802 500 Ft bevétel egy év alatt SLP-ben
Ezen kívül vannak még egyszeri jutalmak, ráadásul a legjobb játékosok bónusz SLP-t, AXS-t is nyerhetnek. Ez utóbbi az olcsó csapatokkal játszókat sajnos nem fenyegeti.
Ha ez kicsit túl szép ahhoz, hogy igaz legyen: van persze rizikó is bőven. A játékkal kereshető SLP egy végtelen darabszámú token, amelyből annyit bocsátanak ki, amennyit “kell”, ezért hosszú távon kockázatos tartani, még akkor is, ha van esély a felértékelődésére is.
A begyűjtött SLP az Axie ökoszisztéma másik tokenjére, AXS-re, vagy a hamarosan induló RON utility tokenre is váltható a rendszeren belül. Mindhárom token passzív jövedelem érdekében stakelhető (leköthető) is a rendszerben, ez pedig a fenti bevételen kívül évi néhány újabb százalék pluszt jelenthet. Lehetőség van profittal tenyészteni is, de ez a téma már bőven meghaladja a bejegyzés kereteit.
Play-to-earn játékok gazdasága és fenntarthatósága
Az Axie Infinity példáján látható, hogy a blockchain játékok egyelőre kifejezetten bonyolultak és sokrétűek, ezért nehéz látni, hogy pontosan honnan is van a pénz, és hogy a rendszer hosszú távon hogyan fenntartható. Egy nem fenntartható blockchain játék a kockázati tőkések pénzéből, illetve a játékosok beküldött Ethereumából él egy darabig, de nem sokkal több, mint egy szofisztikált piramisjáték.
Ezért nagyon kell vigyázni egy-egy új játék kipróbálásakor: nehogy a befektetett pénzünk és időnk is menjen a kukába. YouTube-on, Redditen és Twitteren érdemes alaposan utánajárni a szimpatikus projekteknek.
Fenntarthatóság
Az Axie Infinity esetében minden egyes axie-t a játékosok birtokolnak, és nagyon kényes egyensúly áll fenn az axie-k darabszáma, a tenyésztés költségei, az SLP token ára, az AXS ára és az érkező új játékosok száma között.
Egyelőre a játék gazdasága a minél nagyobb felhasználószám elérésére van optimalizálva, ehhez pedig nem emelkedhet túl magasra a belépés költsége. Sokan ma úgy kezdenek játszani, hogy nem ők birtokolják, hanem csak kölcsönkapják a csapatukat a bevétel százalékáért cserébe.
A fejlesztő Sky Mavis részletes leírásban fejtette ki, hogy a hosszú távú fenntarthatósághoz milyen fejlesztésekre, új funkciókra és módosításokra van szükség.
Néhány pontban ezek:
- Adható-vehető földterület NFT-k (LAND), azon questek, épületek, tárgyak, fejlesztések
- Az SLP-n túl új nyersanyagok bevezetése
- Az axie-k fejlesztése, kivonása a forgalomból nyersanyagért
- A fejlesztések nyersanyagot és SLP-t égetnek el
- Free-to-play kezdésre átállás
- Ingyenes próba Axie-k a kezdőknek, hogy 0-ról is el lehessen indulni
- Újabb monetizációs lehetőségek bevonása, reklámok megjelenítése, offline merchandise stb.
Az Axie példáján keresztül jól látszik, hogy várhatóan minden komolyabb blokklánc játék komplex gazdasággal fog rendelkezni, amelynek aktuális fenntarthatósága millió tényező függvénye lesz.
A fenti grafikon jól szemlélteti, hogy befektetési szempontból nem csak a játékban kifarmolható javak fontosak! Az egyes játékok működéséhez elengedhetetlen tokenek értéke a felhasználószám növekedésével sokszorozódhat, így a játék mellett simán a tartás is jövedelmező lehet. Ha sikerrel járnak a fejlesztők, és sikerül millió rendszeres játékost bevonzani. A potenciális nyereség és a kockázat szélsőségesen nagy.
Játékok és blokkláncok versengenek a felhasználókért
Mivel a blockchain játékok a hagyományos játékokkal és még a Netflixxel is versengenek a felhasználók idejéért, nem lesz elég az, hogy *talán* pénzt lehet keresni velük. A play-to-earn helyett valószínűleg a Play AND Earn lesz a győztes megközelítés: a pénzes rész nélkül is mélynek és szórakoztatónak kell lennie a játékoknak, annyira, hogy a pénzkeresés csak egy opció legyen, ne pedig a fő mozgatórugó.
A következő években a hagyományos játékfejlesztők, világépítés és retention tapasztalatuknak köszönhetően, könnyebben megugorják majd az NFT alapú, és tokengazdasággal rendelkező játékok sikeres indítását, mint a kizárólag NFT/kripto oldalról érkező csapatok.
P2E játékok befektetési célú megkutatasánál is érdemes figyelembe venni, hogy a csapatban mennyi game dev tapasztalat van, és milyen konkrét projekteken dolgoztak korábban.
Versengő blokkláncok
Napjainkban a fő Ethereum hálózaton tízezer forintos nagyságrendű tranzakciós költségek sem ritkák, ezért teljesen egyértelmű, hogy a fejlesztőknek valamilyen alternatív blokkláncot (pl. Solana, Avalanche, Wax, Binance Smart Chain, Harmony) vagy skálázási megoldást ( pl. Polygon vagy a Ronin sidechain az Axienál) kell használniuk.
A következő években fog kiderülni, hogy sikeresek lehetnek-e ezek a megoldások egymással párhuzamosan, vagy kiemelkedik majd néhány győztes a mezőnyből az ETH mellé vagy akár fölé.
Veszélyek
A blokklánc játékokkal kapcsolatban egyedül akkor beszélhetünk nulla rizikóról, ha pusztán szórakozási céllal foglalkozunk velük.
Befektetés és a játékkal remélt pénzkeresés esetében több tényező is félremehet. Például:
- nem sikerül a tömegek bevonzása, kevés játékos esetén nem indul be a gazdaság
- a fejlesztők nem a szórakoztató világ építésére koncentrálnak, hanem kizárólag a tokenre, a decentralizált pénzügyi aspektusra
- a fejlesztés nem halad, a roadmap megmarad papíron. Az alapítók idővel megunják, lelépnek. A játékbeli javak, földterületek, tokenek értéke nullára csökken
- egy általános medve piac esetén a blokklánc játékok iránti kereslet is csökkenhet, főleg akkor, ha nem sikerül a pénzes aspektus nélkül is vonzó világot alkotni. Egy kriptopiaci összeomlás esetén a játékokban farmolt tokenek napok alatt veszíthetik el értéküket
A népszerű és várt P2E játékok napjainkban
Gods Unchained – Blockchain trading card game, ex-Google, Riot, Magic the Gathering Arena fejlesztőktől. Token: $GODS. Használt Eth L2 megoldás: Immutable X $IMX
Alien Worlds – Bányászós, felfedezős, NFT kártyás, harcolós, az utóbbi hónapokban százezres angyságrendű napi userrel. BSC, WAX és Eth blokkláncok és közöttük saját bridge használata. Saját token $TLM
Splinterlands – Szintén kártya trading + pvp, itt már klánok is vannak. Token $DEC. A Hive blockchainen.
Cryptomines – Űrhajók, bányászat, küldetések a BSC blokkláncon. A $ETERNAL token az utóbbi pár hónapban 500x-et csinált, úgyhogy érdemes vele óvatosan bánni.
Metahero és Everdome.io
https://pegaxy.io/ Virtuális lovak versenyeztetése, bérbeadása és tenyésztése
Illuvium – Látványos “RPG & autobattler”. A tárgyakat és az egymással harcoltatott állatkákat NFT-k reprezentálják majd. Token $ILV, vásárlás Sushi-n. Használt skálázási megoldás szintén Immutable X . Staking magas tokenhozammal. Lekötéskor belsős valuta kérhető el, amit a játékban lehet használni. Ingyenesen játszható lesz, de a Pay-to-Win (pl. World of Tanks) modellhez hasonlóan majd költeni kell, hogy igazán szórakoztató legyen. A fizetős játékosok keresni is tudnak ILV és ETH kriptovalutát a játékmenettel és az NFT-k adás-vételén keresztül. Lesz kiegészítő mobiljáték Illuvium: Zero néven
A legtöbb projektnél a fentiek közül rendszeresen pénzdíjas bajnokságokkal, versenyekkel ösztönzik az új felhasználók elköteleződését.
DeFi játékok
Defi Kingdoms – Jópár játék csupán egy sztorit és egy látványos frontendet rak egy decentralizált tőzsde app elé. Ezek közül a Defi Kingdoms az utóbbi hetekben a legnépszerűbb: staking, liquidity farming, tokenek, jutalmak, defi fogalmak bevezetése és tanítása pixeles középkor designnal. Harmony blokklánc, $JEWEL token.
Web3 Metaverse és virtuális földterületek
Virtuális világ projektek kereskedhető virtuális földterületekkel, melyek gyakran saját tokennel is rendelkeznek:
- A 2022-ben legmenőbb NFT brandnek számító Bored Ape Yacht Club metaverzum projektje az Otherside, 100e db földterülettel, 2022.04.30-án indul
- Decentraland és $MANA. Saját földterületeken saját “élmények” megvalósítása a Builderrel
- The Sandbox (Roblox klón) és $SAND. Világépítés, saját játékok és saját NFT-k építése.
- Worldwide Webb (Runescape, Pokemon style 2D). NFT közösségek egy világba való integrációja. Később saját token, NFT-k csatáztatása, belsős mini játékok, tárgyak. Később saját épületekben építhető környezet, NPC-k, játékok. Kipróbálható alfa verzió itt (beállítások E gomb, cuccok I gomb). Részletes bejegyzés: Worldwide Webb
- Upland csak belsős tokennel
- A jövőben Axie Infinity
- Somnium Space és $CUBE
- Cryptovoxels
- Treeverse indulás után lesznek saját házak, területek, szigetek. Free to play és P2E, karakterek, földterületek, MOBA-style harcot és két tokent ígérnek
- Big Time indulás után lesznek területek
- My Neighbor Alice és $ALICE. 3D játékmenet, küldetések, gazdálkodás saját területen á la Farmville. A gameplay trailer látványos, de a token már most 500m dollár marketcappel rendelkezik. Összesen 100 000 db földterület várható, ezek értékesítése még nem kezdődött el.
Több játékból álló ökoszisztémák
- Gala Games és $GALA, egyelőre 5+1 játékkal, hamarosan saját GalaChain blokklánccal. A játékok külön saját tokenekkel is rendelkeznek majd.
- Sky Mavis és a $RON 2022. februártól, egyelőre egy játékkal és decentralizált tőzsdével a Ronin Chainen. Az egyes játékok külön saját tokenekkel is rendelkeznek majd.
Segíts kommentben, bővítsük a listát!
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek. Ha érdekel ez a világ, tarts velünk Twitteren.
Leave a Reply Cancel Reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Próbáltátok az Axie-t? Milyen ratinget lehet kezdő csapattal elérni?
Még csak a tervezésig jutottunk, mert komplex annyira a játék, hogy még a kezdő csapat megkutatása és összeállítása is kihívást jelent. Nézve az SLP elég csúnya (-30% a cikk óta) összeomlását, talán nem is baj. Ha általánosságban a piac innen már felfelé megy, akkor lehet, hogy épp most kéne kezdeni..