Tesla Bot és Tesla AI
Augusztus 19-én tartotta a Tesla az AI day nevű rendezvényét, melynek főként toborzási célja volt. Egyúttal Musk és csapata igyekezett bemutatni a Tesla AI és a Tesla Bot példáján keresztül, hogy a cég sokkal több, mint egy innovatív autógyártó.

Önvezetés, automatikus címkézés, Dojo
A téma iránt érdeklődőknek érdemes megnézni ezt a 20 perces összefoglaló videót a 3 órás rendezvényről (ne tántorítson el senkit a borzasztó háttérkép):
A prezentáció technikai részét megérteni kemény dió, annyi azonban néhány megnézés után világos, hogy megoldották a négy oldali kamerák összefűzésének problémáját, saját AI chipet és szuperszámítógépet (Dojo) fejlesztettek, és hogy a való világból származó adatok mellett már saját szimulációkat is futtatnak. A szimulációk célja többek között a problémás helyzetek (pl. autopilotba belenyúlt a sofőr, mert veszélyesnek ítélte a helyzetet) újraépítése és futtatása az AI számára tanulásra.

Óriási eredmény, hogy a szoftver már képes az emberi sofőrökhöz hasonlóan néhány másodpercre előre megjósolni a jövőt a közlekedés résztvevőinek aktuális mozgása alapján. Példa
A fenti videóban 16:30-nál keződő részben Musk elmondja hogy a Tesla már most a világ legnagyobb robotikai vállalata, hiszen az autók kerekeken guruló robotok. Az autó kameráit egy humanoid robot fejébe rakva hasonló, valós idejű képet tudna alkotni a világról, mint az autók, a címkézésnek hála pedig fel is tudná ismerni annak alkotóelemeit, és hogy hogyan tud velük interakcióba lépni.
Tesla Bot

A robot az átlagemberhez hasonló magasságú, súlyú és max 7-8 km/h sebességgel haladó humanoid szerkezet lesz, melynek célja a repetitív vagy veszélyes munkák kiváltása lesz. A rendezvény során nem került kifejtésre, de a tippünk az, hogy ha valaha elkészülnek vele, és elindul a tömeggyártás, az első vásárlók pont a Tesla és a SpaceX lesznek.
Ésszerű lenne robotokat küldeni a Marsra, a rizikós első utakra és az emberes missziók előkészítésére, de erősen kérdéses, hogy néhány év alatt lesz-e a projektből valami.
Bot Kritikák
A cég még az évekkel ezelőtt bejelentett termékeinek nagy részét (Semi, Roadster 2.0, Cybertruck) sem kezdte el gyártani, így a Tesla Bot belengetése is egyelőre inkább csak marketingfogás az AI szakemberek toborzásához.
A másik fő kritika az általános felhasználású robotokra irányul: van-e értelme humanoid robotot küldeni például a konyhába, a vegyi üzembe vagy a gyártósorra, mikor ezekre a helyek célszerszám is mehet, a Tesla Bothoz hasonló kamerákkal-AI-val-internetkapcsolattal felszerelve. Musk válasza erre valószínűleg az lenne, hogy ha az emberi test formája és a szemek (=kamerák) alkalmasak a fenti feladatokra, akkor bizony az azt imitáló humanoid robot is az lesz, a neurális háló kellő tréningjével.
Mindenesetre néhány robotikai pozíciót már nyitott is a cég a bejelentéssel párhuzamosan.
AI day befektetési szempontból
A Bot potenciálját félretéve is fontos bemutatót láthattunk: A cég továbbra is élen jár a le nem kerített területen történő önvezetésben, előnyük pedig minden egyes eladott autóval tovább nő. Ma már néhány közbenyúlással eljutnak az autóik Los Angeles belvárosából a repülőtérre, a helyzet pedig minden újabb frissítéssel javul. A világ legjobb szakembereit vonzzák újításaiknak és piacvezető helyüknek köszönhetően, így szoftveres előnyük sincsen veszélyben.
A legújabb fejlemények mellett méginkább magabiztosan építjük és tartjuk pozíciónkat a cégben. Egy korábbi bejegyzésben részletesen elemeztük a Teslát befektetési szempontból. Ennek apropóját az adta, hogy a diszruptív innovációs befektetéssel foglalkozó ARK Invest 3000$-os részvényenkénti $TSLA árfolyamot vizionál 2025-re (4x négy év alatt).
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.