2020-ban egyik pillanatról a másikra függtem rá a Twitterre, utólag nem is értem, hogy hogyan nem ütötte meg az ingerküszöbömet ennyi éven keresztül. A Twitter és a Clubhouse közösségi alkalmazások annyiban hasonlítanak egymásra, hogy külsősként, nulla ismeretséggel hallgathat bele az ember a világ legnagyobb gondolkodóinak, kutatóinak, fejlesztőinek, vagy épp cégvezetőinek gondolataiba, a velük kapcsolatos információkról első kézből – közvetlenül tőlük – értesül.
A futuretrends blog alcímében szereplő “az információ hatalom” itt hatványozottan érvényesül: soha még ilyen közel nem lehetett lenni a tűzhöz, az emberiség legnagyobbjai által érdekelt témákhoz és trendekhez, mint ma. Ha valaki ezt a hatalmat pusztán ismereteinek tágítására vagy saját termékek, tartalmak gyártására használja fel, megteheti. Azonban ugyanígy befektetési döntések meghozatalához, tulajdonképpen a jövő megjósolásához is óriási segítséget nyújtanak ezek a platformok. Nézzük őket külön-külön:
Twitter – Rövid, velős gondolatok és hosszú, pontokba szedett eszmefuttatások
Maximum 280 karakter hosszú üzenetek, melyeket nem lehet szerkeszteni (csak törölni), és a követőkön (Followers) kívül még egy sor más érdeklődő is láthat. A hálózati hatás maximálisan érvényesül, hiszen egy tweetet lehet like-olni, megosztani (retweet), és a benne szereplő kulcsszavak alapján bekerülhet a keresési eredmények közé is.
Így néz ki a twitter falam teteje a bejegyzés írásakor:
![futuretrends twitter](https://futuretrends.hu/wp-content/uploads/2021/02/futuretrends-twitter.jpg)
Látható, hogy a tartalom jelentős része nem közvetlen követésekből származik, hanem az általam követett emberek hozzászólásai, lájkolásai teszik azt ki. Ez azért nagyon jó, mert a valami alapján bekövetett, értékesnek tekintett emberek napi pásztázó érdeklődését is megkapom, nem csupán az általuk közzétett dolgokat.
Ennek a rendszernek köszönhetőn hihetetlenül érdekes dolgokba botlottam az utóbbi alig egy évben, és ajánlom mindenki figyelmébe a platformot, ha tágítaná rálátását a világra. Érdemes a futuretrends követésével kezdeni, napi szinten likeolok és retweetelek általam érdekesnek, hasznosnak értékelt rövid posztokat, és több tweetből álló eszmefuttatásokat (threadek).
A futuretrends profilján megtalálod az általam követett emberek és márkák listáját.
Clubhouse – Privát beszélgetések akkár többezres hallgatósággal, kérdezési lehetőséggel
Az utóbbi hónapokban futott fel nagyon az egyelőre bétában, kizárólag iOS-en és meghívóval elérhető Clubhouse, amely tulajdonképpen egy mobilos konferencia élményt nyújt. Az app nem ad lehetőséget a beszélgetések lementésére, de most látható, hogy a hallgatók viszont örömmel megteszik ezt Youtube-os, Twitch-es és egyéb live streameken keresztül.
A hallgatóság jelentkezhet a központi beszélgetésbe, és szóban tehet fel kérdéseket a szoba hostjainak és az ő vendégeiknek. Pár nappal ezelőtt Elon Musk vendégként hívatotta be az akkor nagyon forró Gamestop ügyben ludasnak gondolt Robinhood CEO-t a saját beszélgetésébe. Minden szervezés nélkül, real time kérdezték ki a komát arról, hogy pontosan mi is történt az ő szemszögéből.
Az általam főleg TSLA témában követett Hyperchange videójában valós időben mutatják be a platform működését, érdemes belenézni:
Az óriási hype miatt az új nagy közösségi platformként emlegetik az appot, amire egyelőre még nem érkezett meg a válasza a Twitternek, Facebooknak, Spotify-nak.
Kritikák a Clubhouse -zal szemben
Sajnos egyelőre még nem volt lehetőségem személyesen kipróbálni, azonban a twitterem értékelése szerint a tényleg nagyon menő a Clubhouse tele van “hogyan legyél milliomos egy hét alatt” színvonalú, átverésbe nyúló szobákkal, amelyek a gyanútlan hallgatókat próbálják levadászni valamilyen kihagyhatatlan akcióval, hírlevéllel, online kurzussal.
Ez a probléma az éles üzem indulásakor hatványozódni fog.
Értékeltség és potenciál
A Clubhouse egyelőre privát, 2-3 mrd $ értékeltségnél járhat nulla bevétellel vagy monetizálhatósággal. Ez ahhoz képest, hogy béta üzemben, néhány millió felhasználóval rendelkezik, nagyon sok. Ennek ellenére, ha holnap tőzsdére lépnének, szerintem még aznap elérné a 10 mrd-ot a hype miatt. Óriási előny a Clubhouse számára, hogy a már milliós követőtáborral rendelkező influencerek tíz-százmillió követőjüket hozhatják be egyik napról a másikra a platformra, minimális ráfordítással.
Hosszú távon számolniuk kell vele azonban, hogy a könnyű másolhatóság miatt a fél világ Clubhouse klónt fog gyártani, köztük a Twitter, Instagram, Spotify, Twitch, de még akár a YouTube is. Ez egyébként nem feltétlenül probléma, hiszen anno a Snapchat is így járt az Instával, majd a Facebookkal, mégis élnek és virulnak 90+ mrd dolláros market cappel és bikaerős 2020-as évvel.
Ami számomra az egészben talán a legizgalmasabb, hogy a Clubhouse felfutása gyönyörűen illik a korábban felvázolt “PR halála” trendbe. Az abban a bejegyzésben írtakat annyival egészíteném ki, hogy előbb-utóbb a valódi politikusok és értelmesebb közszolgálati szereplők (lásd Vitézy Dávid) is megjelennek majd ezeken a felületeken, ahol valódi párbeszéd kerekedik majd a tenni akaró állampolgárokkal.
Befektetési szempontból a Twittert egyelőre nem értem, kevés a user, viszont azoknak szinte élet-halál fontosságú a hálózatuk és a fent vázolt információsűrűség miatt. Az utóbbi hetekben közel 50%-ot ugrott az árfolyam, jelenleg 60mrd dollár körül, a Snapchaté kétharmadán áll.
A futuretrends.hu oldalon főleg technológiával és befektetéssel kapcsolatos bejegyzéseket találsz, melyek ismeretterjesztési céllal születnek.